INhouse eller OUTsourcing?

Med IT er det som med så meget andet. Skal man beholde det internt og bygge sin egen IT-afdeling op eller giver det bedst mening – både på den korte og den lange bane – at udlicitere IT-driften til en samarbejdspartner, der har det som sin spidskompetence? Ud fra devisen at man ikke kan være god til det hele, sømand bliv ved din last og man skal ikke gabe over for meget osv., så giver det rigtig god mening, at man giver faklen til en kompetent partner, så man selv kan fokusere på at drive ens kerneforretning, og det, der ligesom bidrager på toplinien og skaber omsætning.

Der kan dog også være fordele forbundet ved at bygge sin egen IT-afdeling. Dels akkumulerer man al knowhow internt i organisationen, så man selv har et overblik over ens egen IT, systemer, netværksstruktur mm., og dels må man formode at ens egne medarbejdere kender virksomhedens kultur bedre end en partner, man har outsourcet til. Hvertfald i det første stykke tid af samarbejdet.

Ulemperne derimod er også til at få øje på. Først og fremmest kan man se det som en ulempe, at man nu skal rekruttere og ansætte egne IT-medarbejdere. Der kan være udfordringer med at finde den (eller de) rigtige, og processen kan være både dyr, træg og lang. Når man så har fundet den rette, kommer alt det ansættelsesretslige. Det er nemlig ikke helt billigt at have egne medarbejdere. Har du prøvet det før, ved du, at der er flere udgifter end bare løn.

Udfordringer med IT-medarbejderne

Udfordringerne der begyndte i selve rekrutteringsprocessen, stopper ikke her. For at en medarbejder skal kunne arbejde så kompetent, som muligt, så er det vigtigt med løbende sparring og feedback. Har jeres HR den fornødne branchespecifikke viden, til at kunne give dette? Et andet vigtigt ben i motivationen, er at kunne skabe et kreativt og fagligt inspirerende rum, hvor den IT-ansvarlige / IT-medarbejderen kan vende idéer, få nye inputs og have nogle kolleger, som denne kan samarbejde med. Hvis I blot har en eller to IT-medarbejdere, så er dette måske for meget forlangt. Sidst men ikke mindst, er IT i en rivende udvikling, og det er derfor vigtigt kontinuerligt at opdatere sin viden, så man hele tiden er på forkant med tendenser og trends. Dette kan fx ske via seminarer, workshops og certificeringer. Vi ved alle, at medarbejdere sjældent vil efteruddanne sig, hvis de samtidig går glip af indtægter, så kurserne mm. bør derfor naturligvis være betalte. Spørgsmålet her, er hvor meget I ønsker at investere i en medarbejder, der i bund og grund kan forlade jer med løbende måned og en måneds varsel?

Det er ikke helt nemt at beslutte sig. Sådan som jeg ser det, er der dog ingen tvivl. Hvis jeres virksomhed er lille eller melllemstor (under 200 brugere), så ville jeg bruge en ekstern IT-afdeling. Langt hen ad vejen er pengene givet godt ud, og husk at hvad der er sparet, i grunden også er tjent.

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>