7 tips til håndtering af kundeklager

Du kan ikke undgå at få kundeklager. De tilfredse kunder er ligetil, og det varmer godt om hjertet at få god feedback. Men hvad gør du med de utilfredse kunder og deres klager? Her er syv tips til hvordan du skal håndtere kundeklager.

  1. Håndter de utilfredse kunder med det samme. Jo hurtigere problemet bliver løst, desto hurtigere vil kunden også være tilfreds igen. (Læs her hvordan du kan få flere kunder loyale kunder der vil anbefale dig til andre ved brug af Net Promoter Score).
  2. Lyt til kunderne og hvad de har at sige. Start ikke en diskussion, men lad kunden tale ud og brug kundens feedback til noget konstruktivt.
  3. Vær ærlig overfor kunden. Hvis der er lavet en fejl, vær åben omkring fejlen, lad være med at tale udenom og prøve at rede situationen ved at lyve. Alle kunder sætter pris på ærlighed og de vil i højere grad være tilbøjelig til at handle hos dig igen, på trods af en dårlig oplevelse eller fejl. 
  4. Lær dine ansatte hvordan de skal håndtere kundeklager. Opsæt et regelsæt så alle – både ansatte og kunder – er klar over hvilke regler der gælder. Hvis en ansat ikke kan håndtere en utilfreds kunde, er det ledelsens ansvar at overtage opgaven og rede trådene ud. På den måde undgår du at der er kundeklager der pludselig ryger i en bunke og bliver glemt, fordi dine ansatte ikke ved hvordan de skal håndtere situationen.
  5. Meld klart ud til dine medarbejdere at det er okay at bede om hjælp til at håndtere kundeklager og meget utilfredse kunder. Lad dine ansatte vide at de hellere skal spørge en gang for meget end en gang for lidt. På den måde yder I som virksomhed den bedst mulige service. Tilfredse, glade og forventnings afstemte medarbejdere giver tilfredse kunder og kundeambassadører. 
  6. Det er i orden at lave fejl og dine ansatte skal vide at det er okay at indrømme at have lavet en fejl. Hvis alle er ærlige, kan der hurtigere tages hånd om fejl og kundeklager. 
  7. Vigtigst af alt. Sæt tid af til løse problemer og håndtering af kundeklager. Det er en meget vigtig del af din virksomhed at have glade, trofaste og loyale kunder det vil anbefale din virksomhed til andre. 

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>