Hvad er dataindsamling og hvad kan det bruges til?

Virksomheder laver dataindsamling for at få mere dybdegående information om deres kunder. Du laver f.eks. en dataindsamling, hvis du skal lancere et nyt produkt. I forbindelse med lancering af et nyt produkt, laver du også en markedsanalyse. En dataindsamling laves ofte som forarbejde til en markedsanalyse.

Egen eller andres data?

I nogle tilfælde er det muligt at indsamle andres data og på den måde få de informationer du har brug for. Dette afhænger selvfølgelig af hvad I indsamler data omkring, men der findes mange udbydere der jævnligt indsamler data og laver målingsresultater. Du kan også bruge organisationens egne undersøgelser. Hvis du indsamler data om f.eks. intern kommunikation der kan måles i organisationen, så kan du bruge allerede registeret data.

Hvilken form for research?

Dataindsamling kan både laves som desk research og internetundersøgelser. Desk research er en meget anvendt metode, hvor du bruger sekundært data, dvs. undersøgelser og data der allerede er lavet.

  • Sampling undersøgelser

Ved sampling undersøgelser kan du få en markedsanalysevirksomhed til at samle data ind fra en bestemt målgruppe. På den måde opnår du meget hurtigt den nødvendige information. Her samler de data fra en målgruppe der let at af få kontakt med.

  • Spørgeskemaer

Mange markedsanalysevirksomheder laver ofte dataindsamling ved hjælp af spørgeskemaer. Det er en hurtig og nem måde at indsamle data. Spørgeskemaer kan også bruges til at indsamle feedback fra kunder.

  • Interviews

En god metode til at få hurtig og konkret information er interviews. Interviews kan laves båder personligt eller over telefonen. Telefonisk interview er klart den hurtigste metode, hvis det er nødvendigt at få indsamlet svar hurtigt.

Hvilke metode er bedst?

Det kommer meget an på virksomheden, I skal vælge den metode der passer bedst til jeres behov alt efter hvor hurtigt I har brug for udbyttet af dataindsamlingen. Her skal det siges, at forbrugerne i dag er meget vant til at besvare spørgeskemaer på internettet og at de føler sig bedre tilpas ved denne metode end at deltage i et personligt eller telefonisk interview.

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>