Markedsanalyser og Kundemålinger

Du kan lave en markedsanalyse, hvis din virksomhed er interesseret i at lave nye markedsføringstiltag eller lancere et nyt produkt. Markedsanalyser er gode til at bestemme hvorvidt der et marked for dit produkt og om det har interesse i den målgruppe, du har forestillet dig at henvende produktet til. En markedsanalyse giver dig indblik i potentielle kunders behov og adfærd og er et godt udgangspunkt for at måle dine kommende aktiviteter på nye og eksisterende markeder. Du kan læse mere om forskellige typer markedsanalyser her

Hvordan laver man en markedsanalyse?

Man behøver ikke gøre brug af konsulenter og reklame bureauer. Det kan gøres langt mere simpelt. Som udgangspunkt skal du med en markedsundersøgelse finde ud hvorvidt der er et marked for dit produkt, hvem dine konkurrenter er, om det er muligt at konkurrere med dem og hvilken position din virksomhed skal have på markedet. Når du har lavet din analyse, er det bare at komme i gang med at finde din plads blandt konkurrenterne og tiltrække kunder.

Næste skridt? Kundemålinger?

Når du efterfølgende er på markedet og har fundet din position, er næste udfordring at få kunder. Her er det en god idé helt fra virksomhedens begyndelse at få feedback fra dine kunder ved at lave kundemålinger. På den måde ved du hurtigt hvilke ting du skal ændre og hvilke ting dine kunder sætter pris på. Du får en god begyndelse, med glade kunder der vil fortælle om din virksomhed til andre.

Der findes forskellige type kundemålinger, men de sidste par år er flere store virksomheder begyndt at bruge en bestemt måleskala; Net Promoter Score, den benytter de i stedet for lange spørgeskemaundersøgelse hvor du ofte får en lav svarprocent. Net Promoter Score er en skala der strækker sig fra 0 – 10 og indeholder et enkelt spørgsmål; ”På en skala fra 0 – 10, i hvor høj grad vil du anbefale XX til familie eller venner?”  Da denne form for loyalitets undersøgelse, kun indeholder et enkelt spørgsmål giver den en langt højere svarprocent end de traditionelle spørgeskemaundersøgelser.

Derudover bringer NPS målinger også andre fordele med sig:

  • Det er nemmere at få et overblik over utilfredse kunder og du kan hurtigt tage hånd om kundeklager
  • Ledelsen har hele tiden fingeren på pulsen og udviklingen samt resultaterne af NPS målingen kan nemt gøres synlig i organisationen med f.eks. en TV skærm og personlige logins, hvor alle medarbejder kan se deres kundefeedback og den samlede NPS score (LINK TV skærm).
  • Det bedste af det hele, du behøver aldrig mere bekymre dig om at igangsætte lange spørgeskemaundersøgelser – NPS målinger kan integreres i organisationen og CRM systemet og kører efter kort tid automatisk. 

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>